Overgangsalderen er noget, alle kvinder, skal igennem men det varierer meget, hvornår overgangsalderen starter og hvor kraftige symptomerne bliver. Nogle kvinder har brug for et hormontilskud, fordi generne går så voldsomt ud over deres livskvalitet. Men for mange kvinder er hormoner ikke nødvendigt, hvis du ellers er villig til at gøre en indsats selv.

Overgangsalder uden hedeture og hormoner

Det varierer meget fra kvinde til kvinde, hvor intense hedeturene er i overgangsalderen. Det kan opleves som sved og kulde og kan vare fra få sekunder til et par minutter.

Ofte opstår hedeturene om natten og forstyrrer søvnen. Hedeture og svedeture skyldes manglen på østrogen og progesteron, og her kan hormoner hjælpe. Men er du ikke vild med at tage hormoner, så kan du faktisk spise dig til færre hedeture.

Spis dig fra hedeturene

Spiser du 50 gram bælgfrugter om dagen, får du nok planteøstrogener, som kan reducere mange af de symptomer, der følger med overgangsalderen. Især bælgfrugter, som fx bønner, sojabønner, ærter og linser indeholder mange planteøstrogener. Hørfrø, rugbrød og kål indeholder også planteøstrogener, men ikke nær så koncentreret som i bælgfrugter.

Søs Wollesen, som er læge og forfatter til bogen Hedeturen går til køkkenet, mener at de fleste kvinder sagtens kan undvære hormoner i overgangsalderen, fordi der er så meget, du selv kan gøre. Men har du voldsomme gener, og går det ud over din livskvalitet, så bør du overveje hormonbehandling, ihvertfald til du får energien og overskuddet til at ændre på din livsstil.

Døjer du med hedeture eller andre gener, som er relateret til overgangsalderen, så kan følgende kostændringer hjælpe på hormonbalancen:

  • Spis 50 gram bælgfrugter om dagen
  • Spis fisk 3-4 gange om ugen
  • Skær ned på de blege kulhydrater (sukker og hvidt brød)
  • Drik masser af vand i løbet af dagen

Dyrk din krop og dit sind

  • Dyrk motion – 30 min. om dagen
  • Lav styrketræning 1-2 gangen om ugen
  • Sørg for alene-tid
  • Værn om din nattesøvn

Snyd hedeturene

Døjer du med hedeture og svedeture om natten, så kan du gøre en ekstra indsats:

  • Spis skyr og banan en time inden sengetid, så undgår du at blodsukkeret styrtdykker imens du sover
  • Tag varme sokker på når du kommer hjem
  • Sov med et par tynde bomuldssokker

Tag flere lag tøj på om dagen, så du kan tage lidt tøj af, når hedeturene kommer. Det hjælper kroppen til at regulere temperaturen.