Kosttilskud til gravide findes i mange varianter, for når man bliver gravid vil de fleste kvinder gerne gøre en ekstra indsats for at sikre sig, at kroppen og barnet får alle de nødvendige næringsstoffer og de bedste betingelser for at udvikle et sundt foster. De officielle anbefalinger til gravide lyder at tage et gravidmultivitamin- og mineraltilskud og evt. ekstra tilskud af jern. Men der kan være andre tilskud, som er gavnlige for dig, når du er gravid.

Husk at få næringstoffer fra maden

Et kosttilskud bør være et tilskud til kosten. Anbefalingerne til gravide er for at sikre, at du ikke kommer i mangel af vigtige vitaminer og mineraler under graviditeten. Men udover de tilskud, Sundhedsstyrelsen anbefaler gravide, så anbefaler vi altid at sørge for at få de sunde og nødvendige næringsstoffer som vitaminer, mineraler, proteiner, sunde fedtsyrer og kostfibre gennem kosten.

En kost som er rig på grønsager – gerne de grønne og grove – bær, vegetabilske fedtsyrer fra avocado, koldtpressede olier, nødder og kerner, proteiner fra skaldyr, hvid fisk og lyst kød og bønner og linser hvis du er vegetar – samt mindst 1,5 liter væske dagligt udgør en almindelig sund kost.

Folsyre før graviditeten

Gravide anbefales at tage folsyre især de første 12 uger af graviditeten og starte allerede når de planlægger at blive gravide. Folsyre har bl.a. betydning for celledeling og for produktionen af de røde blodlegemer. Folsyre, folat og folacin er naturligt forekommende former for folsyre, som både findes i Solgars Prenatal Nutritients og i den rene folacin samt i Solarays Baby-me-now multivitamin til gravide. Folinsyre er en syntetisk fremstillet form.

Multivitamin til gravide

En multivitamin til gravide er sammensat så den indeholder en del folsyre og er lav på A-vitamin, da høje doser af A-vitamin under graviditeten kan skade fostret. Multipræparater med vitaminer og mineraler er enten syntestisk fremstillet eller udvundet af naturlige fødevarer.

Du kan sagtens begynde at tage multivitaminer til gravide allerede når du planlægger at blive gravid, for her får du en god dosis af essentielle vitaminer og mineraler. Både Solars Prenatal Nutritients og Solarays Baby-me-now er rigtig gode tilskud, som du kan tage både før, under og efter graviditeten, hvis du ammer. Baby-me-now fra Solaray er et multivitamin- og mineralpræparat som er tilsat urter og testet for bedst mulige biotilgængelighed – dvs. optagelse af vitaminerne og mineralerne i kroppen. Begge kosttilskud til gravide er uden BHT, som mistænkes for at være hormonforstyrrende. Solgar er kendt for sin høje kvalitet og forskning i kosttilskud.

Kvalme når du er gravid

Nogle kvinder oplever kvalme – især i de første 12 uger af graviditeten. Sørg for at holde dit blodsukker oppe, for det er ofte når det daler hurtigt, at man oplever kvalme. Hav en kiks eller en pose mandler liggende på sengekanten og spis lidt inden du rejser dig om morgenen – og sørg for altid at have lidt mad med dig, så du kan stille sulten inden kvalmen rammer.

Ingefær kan også hjælpe på kvalmen, men Sundhedsstyrelsen fraråder brugen af kapsler, da de er for koncentrerede. Lidt frisk ingefærsaft i te eller juice udgør ret små mængder af ingefærens aktive stoffer – ligeledes ingefær te.

På apoteket kan du også købe et akupressurarmbånd til gravide mod kvalme. Den lille knap trykker mildt på et punkt på håndledet, som mindsker kvalmen.

Fiskeolie til gravide

Fiskeolie kan være  en god ide, når du er gravid. Fisk er sundt og anbefales til alle mennesker, men pga ophobning af tungmetaller i havets fisk, bør man ikke spise store mængder af især store og fede havfisk under graviditeten. Fiskeolien sørger for det daglige indtag af omega-3 fedtsyrer.

Vælg gerne en fiskeolie med højt DHA da det bidrager til en normal udvikling af hjernen hos fostret. Vær dog forsigtig med tilskud af torskelevertran imens du er gravid, da nogle har et meget højt indhold af A-vitamin, som frarådes under graviditeten. Vi har mange forskellige fiskeolier både Frederiksberg Apotek og Apoteket i Frederiksbergcentret. Spørg os til råds, hvis du er i tvivl.

Er du vegetar og ønsker at undgå fisk, er omega 3 kapslen baseret på tang et fint alternativ.

Magnesium til gravide

Magnesium er også et kosttilskud, som kan være god til gravide. Det nyfødte barn fødes med dobbelt så meget magnesium i kroppen som kalcium – det gør dem smidige og huden blød og elastisk.

Magnesium er vigtig for energistofstiftet og for muskelfunktionen. Oplever du uro eller ubehag i lægmusklerne ved sengetid, kan det hjælpe med et tilskud af magnesium. Her kan du fx benytte en magnesium olie, som optages gennem huden. BetterYou har lavet en række gode magnesium olier, men her bør du vælge den originale eller magnesium flakes, da de øvrige er tilsat æteriske olier, som ikke anbefales til gravide.

Man kan også tage magnesium som kosttilskud i kapsler.

Jern til gravide

Jern anbefales af Sundhedsstyrelsen, når du er gravid. Det skyldes, at nogle kvinder kommer i jernunderskud, når kroppen skal producere ekstra røde blodlegemer. Det er dog ikke sikkert, at du mangler jern, selvom du er gravid, og tager du et multivitaminprodukt til gravide, får du allerede tilskud af jern.

Føler du dig meget træt, er du lidt bleg og har du tidligere haft tendens til jernunderskud, så kan et ekstra tilskud af jern være en en god ide. Her bør du vælge et letoptageligt jerntilskud, som ikke giver forstoppelse, det kunne fx være Kräuterblut – en flydende form i urteblanding eller aminojern.

Tager du jerntilskud og oplever problemer med forstoppelse, så kan det være en god ide at lægge selv disse let fordøjelige jernpræparater på hylden for en stund.

Træg mave når du er gravid

Træg mave er meget almindeligt for gravide. Det kan være meget ubehageligt og generende, dels fordi man føler sig oppustet og efterhånden også træt, og måske får du ligefrem kvalme og hovedpine. Din livsstil ændrer sig sikkert under graviditeten, da du måske ikke spiser det samme som før pga kvalme, øget sult eller “cravings” og måske er din krop og dit fordøjelsessystem vant til, at du bevæger dig mere, end du er i stand til under graviditeten.

En træg mave kan også have hormonelle årsager. I løbet af graviditeten øges produktionen af hormonet progesteron. Det har en lang række vigtige funktioner i kroppen under graviditeten, bl.a. at få de glatte muskler til at slappe af, så fostret kan få fuldt udbytte af de næringsstoffer, du indtager. Det betyder også, at peristaltikken – dvs musklen, som får tarmen til at trække sig sammen, bliver langsommere, og det kan give træg mave.

Senere i graviditeten når barnet vokser sig større begynder livmoderen at presse på tarmsystemet, og det kan gøre en træg afføring meget ubehagelig.

Hvis du har forstoppelse, så sørg først og fremmest for at drikke rigeligt med væske – og drik det slurkvis over hele dagen. Sørg for at få godt med kostfiber i din mad – grove grønsager – især kål er super gode, da de både indeholder fiber og andre gode næringsstoffer for fordøjelsen.

Mælkesyrebakterier til en god fordøjelse

Du må gernetage et tilskud af mælkesyrebakterier, når du er gravid, hvis du har problemer med fordøjelsen. Det er via fordøjelseskanalen af du optager næringsstoffer, som føres videre til din barn, så det er vigtigt, at din fordøjelsen fungerer normalt, også når du er gravid.

Starter du tidligt op på mælkesyrebakterier kan du fint tage et all round tilskud af LactiPlus eller Udo’s choice Super Adult. Har du problemer med træg mave, så kan du supplere med Vita Biosa eller vælge en NDS mælkesyrebakterie Probiolax 6. Drik masser af væske og motioner, det hjælper ofte også på en træg mave. Cykel- og gåture, svømning eller gravidyoga, hvor du laver nogle skånsomme øvelser om sætter skub i fordøjelsen.

Har du spørgsmål til kosttilskud til gravide eller særlige udfordringer i løbet af din graviditet, så spørg på apoteket eller bestil en gratis naturmedicinsk vejledning hos Stine Mathieu, som samarbejder med apoteket, på www.stinemathieu.dk.